Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.09.2008 13:22 - Даскалът и нежното
Автор: henzelski Категория: Изкуство   
Прочетен: 6572 Коментари: 32 Гласове:
0



Публикувам тук това стихотворение на покойния поет Петър Димитров, което е пуснато вместо коментар на мой текст в сайта Хулите. На мен то много ми допадна, а как ще е за вас, не знам.

Даскалът беше триъгълник,
с който нежни ръце чертаеха фигури.
- Ама че нежни ръце! – си казваше мислено даскалът.
- Ама че дървен триъгълник! – си казваше мислено нежното.

Даскалът беше пергел,
който окръжаваше цветето.
- Ама че хубаво цвете! – си казваше мислено даскалът.
- Какво се върти като шантав! – си казваше мислено нежното.

Даскалът беше учен,
който бе влюбен в звездата.
- Ама че чудна звезда! – си казваше мислено даскалът.
- Ама че скучен учен! – си казваше мислено нежното.

Даскалът беше смутен –
видя, че му свалят звездата.
- Ех, че досаден сваляч! – протестираше мислено даскалът.
- Ех, че божествено сваляне! – деградираше звездата
връз едно смачкано цвете...



Петър Димитров


Тагове:   нежното,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - brao
29.09.2008 15:08
brao kupi mu podarak!
цитирай
2. glarus - Хитроумно!
29.09.2008 15:09
Казано с малко - но много!
Мъдро!
цитирай
3. henzelski - На кого,
29.09.2008 15:16
Анонимен?
цитирай
4. henzelski - Обичам
29.09.2008 15:18
такива стихотворения, Glarus, затова и го публикувах тук.
цитирай
5. анонимен - na
29.09.2008 15:22
triugulnika ili na daskalo kvo ot tova
цитирай
6. iliada - Въпрос на гледна точка......:)))))
29.09.2008 15:45
Много хитро стихотворение!:)
Поздравление за удачния избор!:)))))
цитирай
7. bashibozuk - На мен
29.09.2008 16:56
политиката ми епървата специалност , затова няма да се изказвам относно стихотворението. По между другото, забелязвам, че често не мога да разбера стихотворенията, защото в главата ми не звучи правилния ритъм, разбиращите от стихове да го запишат в аудио файл и да го поснат, за да можем да се насладим на правилната ритвика.
Ти би ли го направил хелзенски?
цитирай
8. henzelski - Ми ако
29.09.2008 17:07
е за триъгълника, подаръкът ще е един, а за "даскало" - съвсем друг, Анонимен. Та тъй за квото...;)))
цитирай
9. henzelski - Така си е, Илиана...;)
29.09.2008 17:15
Който може да гледа - вижда! А който не може - зяпа!;)))
Удачният избор е на ник Темплиер от Хулите и аз съм и благодарен, че го е пуснала вместо коментар при мен.
цитирай
10. henzelski - Баши,
29.09.2008 17:27
не е нужно да го правя и мога да обясня защо.
Наличието на ритмика или така наречените стихотворни стъпки са почти задължителни в класическия стих от типа:

"Бяла спретната къщурка
с две липи отпред.
Тука майчина милувка
сетих най-напред."

В белия стих ритмиката почти не е задължителна, а в свободния, какъвто е и публикуваният тук, тя задължително отсъства. Също както и истината в твоята първа специалност - политиката, Баши...;)))
цитирай
11. анонимен - Ще се съглася с башибозук -
29.09.2008 18:05
в това стихотворение липсва какъвто и да е ритъм.
цитирай
12. henzelski - Който
29.09.2008 18:16
и не бива да го има, Тlnet, както вече обясних на Баши...;))
цитирай
13. viki11 - Може би могат да измислят и друго ...
29.09.2008 23:42
Може би могат да измислят и друго название вместо стих. Стихът си е стих.
Да, колко важно е, какво ще покажем, а не какво сме.
цитирай
14. bashibozuk - Все пак мисля си,
30.09.2008 12:20
че ако имаше някакъв ритъм, стихотворението щеше да е по разбираемо - то това е проблема и на политиката.
Хайде хелзински, моляте прочети го така както ти го чуваш, запиши го и го постни - мисля, че не само аз ще ти бъда благодарен за това. Нищо няма да ти коства
цитирай
15. henzelski - Така е, Вики!
30.09.2008 17:05
Стихът си е стих независимо от формата и съдържанието, независимо дали има ритъм или няма... С други думи, стихът е независим...;)
цитирай
16. henzelski - Извинявай, Баши,
30.09.2008 17:44
но аз не проумявам, защо ако има ритъм, едно стихотворение ще бъде по-разбираемо, отколкото ако няма. И как на теб, примерно, ти става ясно за какво иде реч в един прозаичен текст, където ритъмът отсъства тотално...;)
Едно от най-свестните стихотворения, които съм чел някога, е напълно лишено от ритъм както в оригинала, така и в превода от немски. То няма заглавие и звучи така:

"Децата
на шега замерят
жабите със камъни.
А жабите
наистина умират."

В оригинал графиката на стихотворението има форма на пирамида. Баши, надявам се, че си го разбрал, макар и да няма ритъм.
цитирай
17. fabula - henzelski,
30.09.2008 23:22
текстът на Петър Димитров е прекрасен. Влюбена съм в подобен род поезия. Тя е мъдра и изящна в същото време. Има финес и се носи като парфюм от красива жена.
НО съм три пъти по- очарована от твоята способност да кореспондираш с хората... Твоето търпение и добра воля (въпреки, че много добре улавяш провокативното), придружени с професионално подплатени аргументи, също поднесени по един много елегантен начин - ме карат да ти кажа - Поздравления! И сърдечна усмивка! :)) Удоволствие беше! :))
цитирай
18. henzelski - Fabula,
01.10.2008 09:41
тя, моята работа, е същата като на магаретата, дето най-обичат да реват на мегдана, та всички да ги чуят и се възхитят на комуникативните им способности...;)))
Нямам нищо против провокациите, Fabula, стига те да не доведат до война. То добре че не сме на ивицата Газа...;)
цитирай
19. bashibozuk - Хелзински
02.10.2008 18:52
смятам, че ритъма на един текст не е свойство на текста сам по себе си, а по-скоро му се придава от четящия. Ако той, не може да му придаде ритъм, то вероятно няма да може да го разбере. Всеки прочит на един текст (независимо проза или поезия) е свързан с определена ритмичност. Тази ритмичност може да не е постоянна дори и за един и същ човек, а да не говорим за останалите. Когато четящия не може да усети (или по-скоро да "вкара") ритъм текста става напълно неразбираем за него. В такива случай е добре да помоли някой друг да му го прочегте, за да чуе поне някаква ритмика, за която да се"захване". Ето затова отново те моля Хелзински - Прочети го така както ти го чуваш, запиши го и го постни. Или пък ако се срамуваш от гласа си или от начина си на изразяване помоли някой твой приятел или приятелка. Моляте - нищо няма да ти коства
цитирай
20. henzelski - Ашколсун, Баши,
03.10.2008 10:28
ти ме разкри! Аз не само се срамувам от гласа си, а направо умирам от срам, защото глас не ми остана да те запознавам с моите виждания, то и очите ми изтекоха...;))) И в реалния свят начинът ми на изразяване е с езика на глухонемите...;) По презумпция, и във виртуала е така, но само ти го забеляза...;) Ето защо не мога нищо да прочета, както го чувам, понеже слух ми липсва по рождение. На приятелите и приятелките ми също, Баши, ми то нали, с каквито се събереш - такъв ставаш...;)))
Моля те, Баши, не ме моли повече, че ми се къса сърцето по подобие на гласните ми струни!
цитирай
21. iliada - Краси !!!
03.10.2008 10:51
В спора се ражда истината , но понякога спора доста досажда ,а какво ражда не ми се мисли....!

Не разбирам от поезия ,прави само плахи опити да я опозная , любувам и се и стиха които си поместил намирам за много добър!
След като си" разкрит"
какво ти остава освен ШИРОКО ДА СЕ УСМИХНЕШ-ДНЕС Е ПРАЗНИК ЗА УСМИВКАТА !
Усмихнат ден желая !
цитирай
22. henzelski - Илиана,
03.10.2008 11:05
имам една молба във връзка с празника на Усмивката...;) Нарисувай ми портрет на Йордан Хаджиев, какъвто го знаем и ти, и аз. За да е тук с всички нас, които го четем, познаваме и обичаме...;)
Хубав ден и за теб!
цитирай
23. bashibozuk - Хелзински
03.10.2008 11:49
след като се изразяваш на езика на глухонемите, то тогава направи филмче как изграваш стихтворението. Сигурен съм, че чувствен човек като теб ще допринесе за красотота на това стихотворение.
Моля те хелзински, прести не ми останаха да изписвам тази молба, помогни ни за да разберем това стихотворение, така красиво както ти го разбираш. Дай ни малко от твоята красота!
Ако те е срам от лицето ти, то използвай въображението си за да ни го представиш. Въображението ти не може да е срамно
цитирай
24. henzelski - Баши,
03.10.2008 12:09
няма пък!...;)))
цитирай
25. ddima - Харесвам,
03.10.2008 12:24
подобен род поезия......

Колко много е казана в стихотворението -без рима:)))))) А трябва ли да има рима???

Поздрави henzelski и лек ден!
цитирай
26. henzelski - Ddima,
03.10.2008 12:45
и двамата знаем, че, какво трябва да има в едно стихотворение, решава авторът. И каквото е решил, това остава! Ти нямаш нужда от тези обяснения, Ddima, но Bashibozuk има...;)))
Лек ден и за тебе!
цитирай
27. bashibozuk - Но моля ви се Хелзински
03.10.2008 13:42
авторът решава какво ще има в едно стихотворение само докато го напише и обективизира, след това решаваща дума има читателя. Двойката "автор-читател" е Създателя на стихотворението. Единия без другия не може. Естествено можеш да ми възразиш, че едно стихотворение може никога да не бъде публикувано и да си остане само в листата на автора, но тогава докато го чете самият автор се превръща в читател.
Хайде хелзински, не се инати - покажи ни твоята интерпретация на това стихотворение!
цитирай
28. iliada1 - Празника отмина,
04.10.2008 00:39
но молбата навярно остава!Интересен е вуйчагата ,дано успея да предам неговия благ и артистичен нрав!Дано е достоверен , а за това ми трябва опит и да ми позира!Е нещо мога и да променя /да е с няколко години по-млад /Ако не е достоверен ,то поне да е хубав !)))))Някъде четох от един художник, който споделяше следното-"Всички приятели който нарисувах ,вече не са такива!":)))))) Та има си рискове!
Ще опитам все пак- търпение!
цитирай
29. henzelski - Ми както се вижда
05.10.2008 11:26
от коментарите, Илиана, търпелив съм съм си аз! Поне до следващия ми отговор...;))
цитирай
30. henzelski - Баши,
05.10.2008 12:23
да взема да те осиновя ли, що ли...;)))
"НЕ ЗЛОУПОТРЕБЯВАЙ С ТЪРПЕНИЕТО НИ, О, КАТИЛИНА!" ... Тази емблематична фраза неведнъж звучала в римския сенат. Каквото и да се обсъждало там, когато Катилина вземел думата, той казвал винаги едно и също: "Картаген трябва да бъде унищожен!" Всеки път едно и също, Баши. Оттогава е и сравнението "като изтъркана грамофонна плоча". / Томас Едисон е познавал отлично историята на древния Рим...;))) /
Колегите на Катилина неведнъж го призовавали да се осъзнае и престане да досажда, но той бил убеден, че е натоварен свише с мисия, която трябва да изпълни, и продължавал да злоупотребява с търпението им. Докато в един момент на сенаторите им писнало и...римските легиони изтрили Картаген от лицето на земята.
И тъй като този блог е моят, аз като същински администратор и прокуратор слагам край на твоите коментари с плахата надежда, че все още не сме омръзнали на аудиторията. И те предупреждавам, че всяко твое следващо изявление тук ще бъде изтривано, за да се запази надеждата...
Нали разбираш, Баши, още ми е жал за Картаген!
цитирай
31. ivanita - ама тука
26.10.2008 18:33
е много весело....пишман да стане човек,че написал нещо...............а иначе написаното е много хубаво и смислено...
цитирай
32. henzelski - Ми то
26.10.2008 20:44
от написаното се вижда, че и аз мисля така, Ivanita, но нека да е весело, лошо няма...;)))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: henzelski
Категория: Изкуство
Прочетен: 4423312
Постинги: 392
Коментари: 17661
Гласове: 74434
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930